Navigation Menu
Zimní pneumatiky, proč a kdy?

Zimní pneumatiky, proč a kdy?

on 30. 10. 2017 in Doprava

S platností novely silničního zákona přibývá řidičům další vráska na čele. Ten totiž ke standardní povinné výbavě automobilu například zavádí tzv. povinnou zimní výbavu vozidla.

Co pro řidiče vozidel znamená povinná zimní výbava?

Zimní pneumatiky

Podle silničního zákona musejí mít všechna vozidla kategorie M nebo N, tedy motorová vozidla se čtyřmi koly používaná k přepravě osob či věcí, obuté zimní pneumatiky, a to v případě že:

  • je období mezi 1. listopadem 2017 a 31. březnem 2018
  • na vozovce je vrstva sněhu, která je souvislá, či led nebo námraza
  • lze předpokládat, že během jízdy bude na vozovce souvislá vrstva sněhu, led či námraza

Množství řidičů po tomto zjištění začne panikařit, že si zimní pneumatiky budou muset opatřit, a to i když při náledí svůj automobil třeba ani nepoužívají. Je proto dobré vědět, že není vždy bezpodmínečně nutné zimní obutí mít. V případě, že motorista neplánuje vyjíždět, v době kdy je na silnici led, sníh či námraza, vůbec zimní pneumatiky nemusí mít. Na druhou stranu nikdo nikdy neví, kdy bude vozidlo potřebovat, ale pokud nemá přezuto, tak na vozovku v případě špatného počasí vůbec nesmí.

V cizině se pravidla mění

Spousty lidí se také každoročně vydávají, ať už na Vánoce, Silvestra či na jarní prázdniny, do ciziny. Nejnavštěvovanější jsou zejména rakouské, německé či italské Alpy, ale i další místa.

Jak to tedy je s povinností mít zimní pneumatiky v zahraničí?

Na tuto otázku lze jen těžko odpovědět, neboť jednotlivé státy a jejich nařízení se značně liší. Nicméně platí, že v nejvíce navštěvovaných destinacích zimní sezóny, tedy v Německu, Rakousku i v Itálii, je zimní přezutí povinné. Podobně je na tom třeba i Švédsko, Lucembursko, Litva, Finsko, Island nebo Estonsko. Naopak ve státech jako je třeba Velká Británie, Francie nebo Rumunsko, ale překvapivě i Polsko nebo Norsko, jsou zimní pneumatiky pouze doporučené.

Zlepšováků je lepší se vyvarovat

Každoročně se policisté setkávají s různými zjednodušeními či zlepšováky, kterými se lidé snaží nařízení obejít a za pořízení pneumatik ušetřit. Mezi nejčastější patří asi zimní pneu umístěné pouze na jedné nápravě. Tento „dobrý“ nápad je ale vyloučený, neboť zákon jasně říká, že každé motorové vozidlo kategorie M nebo N, musí mít zimní přezutí. Pokud někdo toto nařízení obejde, tak sice možná ušetří, ale peníze zase vydá za případnou pokutu, a především, riskuje své zdraví. Nicméně i tady je možné legálně ušetřit. Nejlepší možností, kterou lze využít, jsou celoroční pneumatiky.

Správná hloubka dezénu je důležitá

Věc, kterou je určitě nutné mít na paměti, je minimální hloubka dezénu. Ta se totiž u zimních i letních pneumatik značně liší. V případě špatného počasí, tedy sněhu, ledu či námrazy, a v oblastech se značkou zimní výbavy, je minimální hloubka dezénu zimních pneumatik 4mm. U vozidel s hmotností nad 3,5t je minimální dezén 6mm.

Pozor na značku zimní výbava

Také je potřeba brát zřetel na značku zimní výbava. Ta říká, že na vozovce se auto bez zimních pneumatik v dané době vůbec pohybovat nesmí, a to bez ohledu na to, zda je hezké nebo ošklivé počasí či jaké povětrnostní podmínky právě panují. Narozdíl od zimního období značka zimní výbava platí až do 30. dubna, to znamená o měsíc déle.

Podobně, jako na zimní pneumatiky nebo dopravní značky, by řidiči neměli zapomínat ani na sjednání zákonného pojištění vozidla. Ti, kdo žijí v horských oblastech, by si taktéž měli navýšit jeho minimální limit, neboť podstupují větší riziko nehody. Kdo si chce sjednat výhodnější povinné ručení může například využít online kalkulačku, která spočítá aktuální ceny pro zimní sezónu.

Podělit se o článek